Wednesday, June 1, 2011

Kek Lapis Jawa. Tapi, Kami Bugis. Jomm mengenali Resepi kek Lapis ini.

Hye. Pergh.. Hari ini memang gigih lah aku nak reveal kan business mak aku sejak dulu lagi. Meh, aku kongsi lagi satu resepi kek lapis jawa yang mak aku jual bila ada org tempah or Hari Raya. Siapa yang setiap tahun beraya rumah aku, memang takkan lepas peluang ah tengok kek lapis ni on table. (Menu wajib mak aku kata) selain burasak dan lepat loi tuh. Especially, member sekolah Rendah + Menengah aku. Since aku bertatih lagi, memang aku dibesarkan dengan duit jualan kuih lah. Syukur rezeki.

Yang weird nya, kami ni Bugis, tapi jual kek lapis jawa. macam mana tu? jawapanya : 1 malaysia. haha. Ni nak cerita. Dulu, time takde mixer. Gigih mak aku guna pemukul telur yang dibuat dari rotan tuh. Pergh korang bayangkan kalau nak tunggu benda2 tuh sebati. berapa lama plak kan. tapi, mak aku memang sorang yang gigih. kalau tak pon, aku gak yg selalu sambung tolong. hehe. (part yg senang je).


RESEPI KEK LAPIS JAWA



Bahan

  • 10 biji telur ( asingkan putih dan kuning )
  • 300gm Gula Halus
  • 450gm Mentega
  • 160gm Tepung Biskut Marie dikisar
  • 50 gm tepung gandum
  • 50gm serbuk santan
  • 1 s/t baking powder
  • 1 s/t esen vanila
  • 1 tin rendah susu pekat
  • pewarna kuning ( boleh letak ikut suka korang warna)
  • 4 sudu makan asam jawa
  • 150gm gula
  • ¼ cawan air 
Cara Cara

  1. Pukul putih telur hingga kembang. Masukkan gula sedikit demi sedikit
  2. Pukul mentega hingga kembang
  3. Masukkan kuning telur satu persatu dan pukul hingga kembang
  4. Masukkan susu, baking powder dan vanila. Pukul lagi.
  5. Masukkan tepung dan kacau perlahan-lahan
  6. Campur sebati asam jawa, gula dan air
  7. Bahagi kpd 3 bahagian. 1 bahagian di masukkan pewarna hijau, 1 bahagian masukkan warna merah dan satu lagi bahagian di masukan pewarna kuning. Lebihkan bahagian warna kuning sebanyak 3 senduk.
  8. Lapis adunan warna kuning dulu sebanyak 2 senduk dan kukus selama 15mnt. bila masak sapukan bancuhan asam jawa di atasnya.
  9. Masukkan adunan warna merah sebanyak 1 senduk dan kukus selama 10 mt. bila masak, tekan sedikit supaya permukaan menjadi rata barulah sapukan bancuhan asam jawa di atasnya.
  10. Ulang langkah 7 sehingga habis semua warna
  11. Lapisan terakhir sebaik-baiknya warna kuning dan dimasukkan sebanyak 2 senduk. 
P/s : Try lah. Boleh buat bisnes beb. Saje Share, mana tahu boleh korang kaya dengan jual benda ni, tak mustahil.

No comments: