Saturday, May 15, 2010

Buat Tempahan Kuih Ngan Mak! yeah!

yeah~ entry kali ini aku nak cite kat korang yang aku nih dok umah cuti semester nih bukan dok semata ye..aku menolong eh mak aku buat tempahan kuih..huhuhu...kekadang kalau bangun awal buat kuih tuk jual sarapan pagi...then, kalau ade org buat kenduri aku ah jugak tolong..ye ah..sape lagi kat umah tuh nak tolong kalau bukan aku kan.. hehe...(rajin erkk)


" Putu Bamboo "

1) Ni namanye kuih 'Putu Bamboo'..based on my mother said lah...
sejak kecik lagi..aku dah dibesarkan ngan kuih ni..so, bila nampak kat pasar malam tuh..dah naik jemu...kekdang pikir..rasa rindu pulak nak makan kuih yang mak buat ..huhuhu (tacing tetiba plak!) hehe


:: Fisauu ::

Yang kat atas ini plak salah satu cara buat putu bamboo nih....orang bugis panggil "fisauu.." n org melayu kate..."kukus" hehehe..maklom orang bugis kann..kikikiki



 :: Kuih Peria ::

2) yang ini plak kuih Peria...nape diapnggil peria? hmm..aku pon nggak ngerti cuma aku dengar mak aku cakap sebab bentuk dia seakan2 buah peria..kan kan kan...kalau korang tengok dr dekat lah...
method dia pon same jee ngan putu bambu dikukus...cuma ingredient nye jee berbeza ye hehehe

kalau korang tanye aku antara kuih peria n putu bamboo, mane yang aku suka..aku akan cakap aku lebih suka makan Futu bamboo sebab dia manis..hehe
sesape nak method n ingredient dia leh ah mintak kat aku eh..tuh pon permission mak aku haha...
"Secret recipe meyh!" hehehe

selalunye kedua2 kuih nih org makan time sarapan ataupon minum petang..tapi kadang2 org tempah untuk kenduri gak..untuk rewang...untuk penanggah makan..hehe..
besh gilee..dok umah tolong mak buat kuih...walaupun buat kuih..lelaki tak sepatotnye dilabelkan sebagai feminin...Ia semua adelah satu perniagaan dan menghasilkan wang...HALAL! heheh

so, sesape yang area pontian ke...benut ke Batu pahat n rengit...boleh ah order kat umah aku...di talian
0139972058 :: Aku..Pojie. hehe

nih bukan saje tayang fon okies..untuk tujuan bisness....$^$ hehehe

Life.cigarette


No comments: